PRIMANIMA Jumpstart

Workshop & tehetségfejlesztő program

Jumpstart 2022
kísérleti workshop & forgatókönyvíró program

A 2022-es Primanima Jumpstart egy tehetséggondozó kezdeményezés, amely „kettő az egyben”  lehetőség egy gyakorlati workshopon és egy forgatókönyv-fejlesztő programban való részvételre, amely már a 10. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál előtt elkezdődött, és utána egész évben folytatódott online és személyes konzultációk formájában. Az egyedülálló műhelymunkában 12 kiválasztott tehetségnek van lehetősége részt venni, akik a gyakorlati munka után egy dramaturg segítségével dolgoznak filmtervük forgatókönyvén. 

A program első eleme egy négynapos, gyakorlatközpontú műhely, amelyet Thomas Renoldner, Marzieh Emadi és Sina Saadat alkotók tartottak a Primanima előtt. A résztvevők itt egy közös animációs projektet hoztak létre, amelyet a fesztiválon mutattak be a budaörsi Majorban. A műhely résztvevői magára a fesztiválra is meghívást kaptak, ahol vetítéseken, fórumokon és mesterkurzusokon vehettek részt. A fesztivál hetének második felében saját animációs filmterveikhez is tanácsot kérhettek a magyar animációs filmrendező és dramaturg Hermán Árpádtól, illetve csoportos megbeszéléseken is prezentálhatták önálló projektjeiket. A fiatal tehetségeknek a közös élmény folytán lehetőségük van erős kapcsolatot építeni egymással, és még 11 alkalommal, havonta vehetnek részt konzultációkon forgatókönyvük fejlesztése érdekében. A Primanima Jumpstart tehetségfejlesztő programja egyedülálló abban, hogy a résztvevők a gyakorlati workshop eseménye után hosszútávú szakmai támogatást kaphatnak.

A 10. Primanimán startolt Jumpstart megvalósításában partnereink is aktívan részt vesznek. A visegrádi térség kiemelkedő filmes és animációs szakmai platformjaival működünk együtt. Nagy segítséget nyújtott nekünk a lengyelországi MOMAKIN, akik csapata révén résztvevőink meghívást kaptak a 2022-es ANIMARKT Stop Motion Forumra, a CEE Animation Forum, akik gyakorlati útmutatást adtak a fórumra történő jelentkezésről, és a szlovák StoryLab, akik az egyik résztvevőnket delegálták. A programban mentorált alkotóknak ezáltal több lehetőségük adódik a térség más animációs szakmai programjainak a látogatására, valamint lehetőségük van a már létező és jól működő regionális hálózatokhoz is csatlakozni. 

Résztvevők

András
Tamara
*kísérleti *super8 *privát *amatőr *fragmentum *véletlen *koincidencia *intermedialitás
Anya
Ru
*animácio *filmrendező *animació gyerekeknek *kreatív
Becz
Péter
*csak játékosan *dokumentumfilm *profi amatőr *budapesttől koppenhágáig
Bodó Szabó
Renáta
*művészettörténet *rendező/rendezés *kutató/kutatás *kontúr *anidok
Domokos
Dominika
*megszólalásig *animáció *gyógyulás *trauma *szülő-gyermek
Economidou
Ioanna
*képzőművészet *fotográfia *analóg
Gurka
Gábor
*animációs rövidfilm *coming of age *2D&3D *animátor
Hompot
Andrea
*animáció *analóg *filmkarcolás *random *nyitott *kíváncsi
Karatzas
Nicolas
*documentary and fictional narratives *sociopolitical and philosohphy *environment and ecology *human rights, queer and LGBTQIA+ rights *anthropology / visual anthropology
Kondor
Csaba
*cinematography * gamedev * lighting * celluloid * analogue photography * super8 * unreal engine
Mocsár
András
*music *sound *animation *drumsandbass
Nagy
Zoé
*animáció *illusztráció *animátor *grafika *zine
Nagy
Zoé
*animáció *illusztráció *kísérleti *mentális egészség *trauma feldolgozás
Papakonstantinou
Giorgos
*írás *költészet *forgatókönyv írás *animációs *narratíva *történetmesélés
Piotr
Chmielewski
*állat-humán *POV *stop-motion *tehén
Rebák
Tamás
*animáció *2D *illusztráció *motion design
Roditou
Emily
*kísérleti *motion graphics *2D animáció *karaktertervezés
Schnabel
Annabella
*kísérleti *memoár *veszteség *tabu *linómetszés
Socratous
Mikaella
*a squirmy dragon *experimental *artist *art director *explosive *dream collector
Szegedi
Adél
*költészet *anidok *térbeli éberség *szellemi tér *feminizmus
Szucher
Ágnes
*live action *rövidfilm *párkapcsolat *vígjáték *kamaradráma
Tobai
Botond István
*disznóvágás *archetípusok *sár&vér *kísérleti *médium *szépművészet
Tobai
Botond
*roncsolás *konceptuális *kísérleti film *médium

Tutorok

Hermán
Árpád
A forgatókönyvfejlesztő program tutora

*szórakozz benne *légy közönség *kötődj személyesen a projekthez *csupa fül

Ismerd meg  arrow-right
Marzieh Emadi
és Sina Saadat
A kísérleti workshop tutorai

*expanded cinema *szürrealizmus *kíserleti *installáció

Ismerd meg  arrow-right
Thomas
Renoldner
A kísérleti workshop vezetője

*kísérletezés *önreflexió *kockáztass! *minden érzék együtt, film=kép&hang

Ismerd meg  arrow-right

C:A:H 2024

A programot a Nemzeti Kulturális Alap (Magyarország) és a Ciprusi Kulturális Minisztérium támogatta.

C:A:H 2023

Közös projektünk célja, hogy a fiatal tehetségeket arra ösztönözzük, hogy kísérletezzenek és tágítsák a saját alkotói gyakorlatuk határait. Ez a közös cél már együttműködésünk és barátságunk kezdetétől fogva egyértelmű volt. Úgy határoztunk, hogy a C:A:H teljes programját ennek szenteljük, és annak is, hogy a közös alkotás örömét és értékét a vizuális művészetekben a résztvevők számára jobban hangsúlyozzuk, és lehetőséget adjunk nekik rá a közös műhelymunkával, illetve a workshopokat kísérő programok gazdag listájával a fesztiváljainkon először a 2023-as év folyamán.

Ebben az évben Patrovits Tamás és Yiorgos Tsangaris vezetésével a kollázskészítés alkotói módszereit helyeztük középpontba, így a közös workshop-sorozat szervezésében az volt a törekvésünk, hogy Cipruson és Magyarországon a lehető legtöbb különböző közös platformot nyújtsuk a résztvevőknek és a szakmai érdeklődőknek a kollázsról, kollázs animációról való gondolkodásra, kísérletezésre és művészeti tapasztalatcserére.  

A program legelső eseményeként Nicosiában közösen hirdettük meg a C:A:H részletes menetrendjét az Animafest Cyprus állandó partner helyszínén a Hambis Grafikai Múzeumban. A Primanima retrospektív filmes programot is vitt magyar kollázs animációkból. A válogatás kurátora Orosz Anna Ida filmtörténész, a Magyar Nemzeti Filmarchívum munkatársa, a Primanima fesztivál programigazgatója volt. A vetítést pedig Patrovits Tamás mesterkurzusa követte.

A gyakorlati workshopokat Patrovits Tamás vezette Cipruson majd Magyarországon, aki arra ösztönözte a kísérletező fiatal tehetségeket, hogy a kollázsra mint struktúra alkotó erőre gondoljanak mind a vizuális világ, mind a zenei, hangi háttér megteremtésekor. Az alkotó táborokban az résztvevők a kísérleti, experimentális filmművészet iránya felé fordulhattak, így a kollázs technikájának újragondolása által új megközelítéseket kaphattak a kommercializálódó filmipar és vizuális kultúra irányai helyet. Cipruson a műhelymunka mellett Chris Robinson, kanadai animációs filmtörténész, az Ottawai Nemzetközi Animációs Fesztivál igazgatója tartott vetítéssel kísért személyes előadást a résztvevőknek a kollázs-animáció történetéről a frissen megjelent Earmarked for Collision - A Highly Biased Tour of Collage Animation című könyve nyomán. Budaörsön a fiatal tehetségek már kis csoportokban gondolkodtak együtt projektjeiken. Egy improvizált hang design szobát is építettek a BABtérben, hogy a filmjeik hangtervezésén dolgozhassanak. A kétszer egy hetes workshop sorozat és fesztivál élmény végén az alkotók egy audiovizuális installációt mutattak be közösen a Primanima fesztivál közönségének Magyarországon. Az installáció egy olyan kollektív mozi volt, amely az újrahasznosított és átalakított tárgyak bevonásával készült vizuális és hanghatások dinamizmusára összpontosított.

JUMPSTART 2022

Kísérleti animációs workshop Thomas Renoldner, Marzieh Emadi és Sina Saadat vezetésével a Primanimán

Visszatekintve a filmtörténetre, azon belül is az animációs filmek történetére (sőt a kamerahasználat előtti mozgóképekére), egyértelművé válik, hogy már a kezdetektől két látszólag egymásnak ellentmondó irányzat létezik, amelyeket többféle terminussal is leírhatunk – például nevezhetjük őket elbeszélőnek vagy nem elbeszélőnek, ábrázolónak vagy absztraktnak, hagyományosnak vagy kísérletinek. Az egyik oldalon narratív filmeket találunk, amelyek egy történet elbeszélésével ragadják meg a nagyközönséget, a másik oldalon pedig olyanokat, amelyek a médiumban rejlő lehetőségeket igyekeznek kitágítani. Ez a két véglet egy idő után már nem különült el egymástól élesen, hanem elkezdtek hatni egymásra, katalizálták egymás fejlődését, és olykor még össze is keveredtek, vagy olyan elemeket elegyítettek, amelyek korábban a másik irányzatra voltak jellemzőek. 

Utazás váratlan helyekre installáció a Majorban a 10. Primanimán

A Primanima Jumpstart kísérleti workshopjának fókuszába a tutorok a filmezés kísérletezőbb megközelítésére helyezték a hangsúlyt, arra bíztatva a résztvevőket, hogy merjenek kockázatot vállalni, és merjenek a váratlan nyomába eredni. A műhely elején az avantgárd film és kísérleti animáció néhány jelentős darabját nézték meg közösen, áttekintették a alkotásokban felismerhető alapvető irányokat és stratégiákat, majd közösen gondolkodtak más képzőművészeti ágak hatásáról, illetve a hangok és a zene szerepéről a filmekben.

A résztvevők végül különböző koncepciókra fókuszáló csapatokat alkottak, azzal a céllal, hogy belevágjanak egy animációs projektbe. A tutorok arra próbálták rávezetni a fiatal alkotókat, hogy az animációra elsősorban nem pusztán egyfajta filmre, hanem „mozgásban lévő képzőművészetként” érdemes gondolni, amelyet a mozivászon vagy a lapos képernyő helyett akár egy kiállítási környezetben is elgondolhatunk, mint egy installáció. A workshop alatt az egyik csoport a kiállítótérben dolgozott, a többiek együtt vagy egyénileg rövidfilmeket készítettek, melyek szintén megtekinthetőek voltak a térben. A kísérleti animációs installációnak a budaörsi Major kiállítótere adott otthont a Primanima alatt.

Látogatók a Majorban

HUN
ENG