PRIMANIMA Jumpstart

Workshop & tehetségfejlesztő program

Jumpstart 2022
kísérleti workshop & forgatókönyvíró program

A 2022-es Primanima Jumpstart egy tehetséggondozó kezdeményezés, amely „kettő az egyben”  lehetőség egy gyakorlati workshopon és egy forgatókönyv-fejlesztő programban való részvételre, amely már a 10. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál előtt elkezdődött, és utána egész évben folytatódott online és személyes konzultációk formájában. Az egyedülálló műhelymunkában 12 kiválasztott tehetségnek van lehetősége részt venni, akik a gyakorlati munka után egy dramaturg segítségével dolgoznak filmtervük forgatókönyvén. 

A program első eleme egy négynapos, gyakorlatközpontú műhely, amelyet Thomas Renoldner, Marzieh Emadi és Sina Saadat alkotók tartottak a Primanima előtt. A résztvevők itt egy közös animációs projektet hoztak létre, amelyet a fesztiválon mutattak be a budaörsi Majorban. A műhely résztvevői magára a fesztiválra is meghívást kaptak, ahol vetítéseken, fórumokon és mesterkurzusokon vehettek részt. A fesztivál hetének második felében saját animációs filmterveikhez is tanácsot kérhettek a magyar animációs filmrendező és dramaturg Hermán Árpádtól, illetve csoportos megbeszéléseken is prezentálhatták önálló projektjeiket. A fiatal tehetségeknek a közös élmény folytán lehetőségük van erős kapcsolatot építeni egymással, és még 11 alkalommal, havonta vehetnek részt konzultációkon forgatókönyvük fejlesztése érdekében. A Primanima Jumpstart tehetségfejlesztő programja egyedülálló abban, hogy a résztvevők a gyakorlati workshop eseménye után hosszútávú szakmai támogatást kaphatnak.

A 10. Primanimán startolt Jumpstart megvalósításában partnereink is aktívan részt vesznek. A visegrádi térség kiemelkedő filmes és animációs szakmai platformjaival működünk együtt. Nagy segítséget nyújtott nekünk a lengyelországi MOMAKIN, akik csapata révén résztvevőink meghívást kaptak a 2022-es ANIMARKT Stop Motion Forumra, a CEE Animation Forum, akik gyakorlati útmutatást adtak a fórumra történő jelentkezésről, és a szlovák StoryLab, akik az egyik résztvevőnket delegálták. A programban mentorált alkotóknak ezáltal több lehetőségük adódik a térség más animációs szakmai programjainak a látogatására, valamint lehetőségük van a már létező és jól működő regionális hálózatokhoz is csatlakozni. 

Résztvevők

Anya
Ru
*animácio *filmrendező *animació gyerekeknek *kreatív
Becz
Péter
*csak játékosan *dokumentumfilm *profi amatőr *budapesttől koppenhágáig
Bodó Szabó
Renáta
*művészettörténet *rendező/rendezés *kutató/kutatás *kontúr *anidok
Domokos
Dominika
*megszólalásig *animáció *gyógyulás *trauma *szülő-gyermek
Gurka
Gábor
*animációs rövidfilm *coming of age *2D&3D *animátor
Nagy
Zoé
*animáció *illusztráció *animátor *grafika *zine
Piotr
Chmielewski
*állat-humán *POV *stop-motion *tehén
Rebák
Tamás
*animáció *2D *illusztráció *motion design
Schnabel
Annabella
*kísérleti *memoár *veszteség *tabu *linómetszés
Szegedi
Adél
*költészet *anidok *térbeli éberség *szellemi tér *feminizmus
Szucher
Ágnes
*live action *rövidfilm *párkapcsolat *vígjáték *kamaradráma
Tobai
Botond István
*disznóvágás *archetípusok *sár&vér *kísérleti *médium *szépművészet

Tutorok

Hermán
Árpád
A forgatókönyvfejlesztő program tutora

*szórakozz benne *légy közönség *kötődj személyesen a projekthez *csupa fül

Ismerd meg  arrow-right
Marzieh Emadi
és Sina Saadat
A kísérleti workshop tutorai

*expanded cinema *szürrealizmus *kíserleti *installáció

Ismerd meg  arrow-right
Thomas
Renoldner
A kísérleti workshop vezetője

*kísérletezés *önreflexió *kockáztass! *minden érzék együtt, film=kép&hang

Ismerd meg  arrow-right

Utazás váratlan helyekre

Kísérleti animációs workshop Thomas Renoldner, Marzieh Emadi és Sina Saadat vezetésével a 10. Primanimán

Kísérleti animációs workshop Thomas Renoldner, Marzieh Emadi és Sina Saadat vezetésével a Primanimán‍Visszatekintve a filmtörténetre, azon belül is az animációs filmek történetére (sőt a kamerahasználat előtti mozgóképekére), egyértelművé válik, hogy a kezdetektől két látszólag egymásnak ellentmondó irányzat létezik, amelyeket többféle terminussal is leírhatunk – például nevezhetjük őket elbeszélőnek vagy nem elbeszélőnek, ábrázolónak vagy absztraktnak, hagyományosnak vagy kísérletinek.Az egyik oldalon narratív filmeket találunk, amelyek egy történet elbeszélésével igyekeznek megragadni a nagyközönséget, a másik oldalon pedig olyanokat, melyek igyekeznek kitágítani a médiumban rejlő lehetőségeket. Ez a két véglet egy idő után már nem különült el egymástól élesen, hanem elkezdtek hatni egymásra, katalizálták egymás fejlődését, és olykor még össze is keveredtek, vagy olyan elemeket elegyítettek, amelyek korábban a másik irányzatra voltak jellemzőek. 

Utazás váratlan helyekre installáció a Majorban a 10. Primanimán

A Primanima Jumpstart kísérleti workshopjának fókuszába a tutorok a filmezés kísérletezőbb megközelítését igyekeztek helyezni, arra bíztatva a résztvevőket, hogy merjenek kockázatot vállalni, és merjenek a váratlan nyomába eredni. A műhely elején az avantgárd film és kísérleti animáció néhány jelentős darabját nézték meg közösen, áttekintették a alkotásokban felismerhető alapvető irányokat és stratégiákat, majd közösen gondolkodtak más képzőművészeti ágak hatásáról, illetve a hangok és a zene szerepéről a filmekben.

A résztvevők végül különböző koncepciókra fókuszáló csapatokat alkottak azzal a céllal, hogy belevágjanak egy animációs projektbe. A tutorok arra próbálták rávezetni a fiatal alkotókat, hogy az animációra elsősorban nem egy fajta filmként, hanem „mozgásban lévő képzőművészetként” érdemes gondolni, amelyet a mozivászon vagy a lapos képernyő helyett  akár egy kiállítási környezetben installációként is elgondolhatunk. A workshop alatt az egyik csoport a kiállító térben dolgozott, a többiek együtt vagy egyénileg rövidfilmeket készítettek, melyek szintén megtekinthetőek voltak a térben. A kísérleti animációs installációnak a budaörsi Major kiállítótere adott otthont a Primanima alatt.

Látogatók a Majorban

HUN
ENG