A bábanimáció egy varázslatos alkímia – Interjú Filip Pošivač rendezővel

Kriza
Júlia
~
21/12/2023
Filip Pošivač fiatal cseh animációs filmrendező, grafikusművész. Első egész estés animációs filmjének, a Tomi, Polli és a Varázsfény című bábanimációt a hazai premier előtt a 11. Primanimán vetítettük a nagyközönség számára. Az alkotó mesélt nekünk a cseh-magyar-szlovák koprodukcióban készült film kihívásairól és szépségeiről, a cseh bábanimáció nagymúltú hagyományairól és arról is, hogy miért szereti legjobban a természetben tölteni idejét.

Grafikusnak tanultál, számos könyvillusztrációt készítettél. Az illusztrációidat nézegetve úgy tűnik, hogy a természet-, növények és állatok ábrázolása áll hozzád a legközelebb. Honnan jött ez az érdeklődés? Szeretsz kirándulni és a természetben időt tölteni?

A Jizera-hegység (Észak-Csehország) egyik kis falujának közelében lévő erdő eldugott pontjából származom. Gyermekkorom óta kapcsolatban állok a természettel. Az egész kamaszkoromat az erdőben töltöttem, fákat és mohákat rajzoltam, így ez nagyon könnyen személyes témámmá vált.

Békák (2022), illusztráció Filip Pošivač-tól

Grafikusként milyen szakmai kihívásokat látsz Csehországban?

Sok képzett tervezőnk és illusztrátorunk van, valamint gazdag múltra tekintünk vissza az illusztráció területén. Szóval, az jelenti a kihívást számomra, hogy tiszteljem a szakmát és annak történetét, és hivatkozzak rá a munkáimban.

Idén készítetted el első egész estés filmedet Tomi, Polli és a Varázsfény címmel, aminek a magyarországi premier előtti vetítése a Primanimán volt. Miért érezted fontosnak megvalósítani ezt az ötletet?

A fény hordozásának és terjesztésének szimbólumát fontosnak tartom a mai világban. Ez egy gyönyörű motívum, amely sokféleképpen értelmezhető.

Miért gyerekeknek szerettél volna animációt készíteni? Alkotóként mire kell odafigyelni ebben a műfajban?

A gyerekek a legőszintébb és legtisztább közönség. Nem egyszerű feladat nekik filmet készíteni. De nagyszerű kaland – például a forgatókönyvünket gyerekekkel megbeszélni és visszajelzéseket kérni tőlük. Vigyáztam arra, hogy a film ne legyen teljesen egyértelmű, és hagyjak teret az értelmezésnek.

Tomi, Polli és a Varázsfény (2023)

A film egy szlovák-cseh-magyar koprodukció. Milyen volt három különböző ország alkotóival együtt dolgozni?

Mindegyik kollégám nagyon professzionális és olyan emberek, akik szeretik a munkájukat. Volt egy közös célunk – a lehető legjobb módon megcsinálni a feladatunkat. Ez volt az, ami összekötött minket.

Elmosódott minden határvonal közöttünk. Tényleg elképesztő, hogy mire képesek az emberek, ha kölcsönös tisztelettel és a munkájuk iránti szeretettel dolgoznak együtt.

Tényleg nem számított, hogy ki szlovák, cseh vagy magyar, igazi európai együttműködés volt.

Magyar stábtagok a film közönségtalálkozóján a 11. Primanimán

Ez az első egész estés filmed – milyen izgalmakkal járt a ez a munka mondjuk egy rövidfilmhez képest? Milyen nem várt problémákat kellett megoldani? Hogyan állt össze a stáb?

Szerencsére a múltból már volt tapasztalatom a stop-motion technikával, így most nagyon fontos volt, hogy jó forgatási tervet készítsek, és azt be is tartsam. A legnagyobb akadályt a covid jelentette, amelynek két évig kellett ellenállnunk. De megcsináltuk. 

A csapatot a producerekkel együtt állítottuk össze. Ez azért általában mindig attól függ, hogy ki érdeklődik a film iránt, és hajlandó-e néhány évig dolgozni rajta.

Werkfotó a Tomi, Polli és a Varázsfény-ből

A stop-motion az animáció területén belül is nagyon különleges forma. Miért erre a technikára esett a választás a filmhez?

Imádom a bábokat és a bennük rejlő drámai töltetet.

A bábanimáció egy varázslatos alkímia, ahol a saját kezűleg készített dolgok az animátor varázslatos művészete által életre kelnek. A közönség szinte kézzelfogható élményt kap a filmtől. Személy szerint a stop-motiont nagyon inspiráló gyakorlatnak tartom.

Csehországban nagy hagyományai vannak a stop-motion animációnak és a bábjátéknak, elég Jiří Trnkára vagy Jan Švankmajerre gondolni. Mennyire képes vonzó maradni a nézőknek a stop-motion animáció a digitális animáció korában?

A bábjáték a cseh kultúránk egyik meghatározó része. Még az Unesco szellemi örökségeként is szerepel. Az idősebb generációk számára ez valami abszolút ismerős dolog, mondhatnám, hogy túlságosan is. Azt hiszem, csodálják ezt a mesterséget, de nem lepődnek meg olyan gyakran. Másrészt a gyerekek és a fiatal nézők számára, ahogy azt számos itthoni és külföldi vetítés után tapasztaltam, ez valami teljesen ismeretlen és nagyon inspiráló dolog. Néhány gyereket meglepett, hogy nem olyan 3D-s animációt néznek, ami csak olyan, mintha kézzel készült volna. Vicces volt, teljesen megváltozott az arcuk, amikor rájöttek, hogy otthon is tudnak ilyen animációt készíteni a mobiltelefonjuk és a saját kreativitásuk segítségével. 

Szerintem nagyszerű, hogy a stop-motion alternatívát teremt a mainstream digitális animációval szemben.

No items found.
HUN
ENG
HUN
ENG