A bábanimáció egy varázslatos alkímia – Interjú Filip Pošivač rendezővel
Grafikusnak tanultál, számos könyvillusztrációt készítettél. Az illusztrációidat nézegetve úgy tűnik, hogy a természet-, növények és állatok ábrázolása áll hozzád a legközelebb. Honnan jött ez az érdeklődés? Szeretsz kirándulni és a természetben időt tölteni?
A Jizera-hegység (Észak-Csehország) egyik kis falujának közelében lévő erdő eldugott pontjából származom. Gyermekkorom óta kapcsolatban állok a természettel. Az egész kamaszkoromat az erdőben töltöttem, fákat és mohákat rajzoltam, így ez nagyon könnyen személyes témámmá vált.
Grafikusként milyen szakmai kihívásokat látsz Csehországban?
Sok képzett tervezőnk és illusztrátorunk van, valamint gazdag múltra tekintünk vissza az illusztráció területén. Szóval, az jelenti a kihívást számomra, hogy tiszteljem a szakmát és annak történetét, és hivatkozzak rá a munkáimban.
Idén készítetted el első egész estés filmedet Tomi, Polli és a Varázsfény címmel, aminek a magyarországi premier előtti vetítése a Primanimán volt. Miért érezted fontosnak megvalósítani ezt az ötletet?
A fény hordozásának és terjesztésének szimbólumát fontosnak tartom a mai világban. Ez egy gyönyörű motívum, amely sokféleképpen értelmezhető.
Miért gyerekeknek szerettél volna animációt készíteni? Alkotóként mire kell odafigyelni ebben a műfajban?
A gyerekek a legőszintébb és legtisztább közönség. Nem egyszerű feladat nekik filmet készíteni. De nagyszerű kaland – például a forgatókönyvünket gyerekekkel megbeszélni és visszajelzéseket kérni tőlük. Vigyáztam arra, hogy a film ne legyen teljesen egyértelmű, és hagyjak teret az értelmezésnek.
A film egy szlovák-cseh-magyar koprodukció. Milyen volt három különböző ország alkotóival együtt dolgozni?
Mindegyik kollégám nagyon professzionális és olyan emberek, akik szeretik a munkájukat. Volt egy közös célunk – a lehető legjobb módon megcsinálni a feladatunkat. Ez volt az, ami összekötött minket.
Elmosódott minden határvonal közöttünk. Tényleg elképesztő, hogy mire képesek az emberek, ha kölcsönös tisztelettel és a munkájuk iránti szeretettel dolgoznak együtt.
Tényleg nem számított, hogy ki szlovák, cseh vagy magyar, igazi európai együttműködés volt.
Ez az első egész estés filmed – milyen izgalmakkal járt a ez a munka mondjuk egy rövidfilmhez képest? Milyen nem várt problémákat kellett megoldani? Hogyan állt össze a stáb?
Szerencsére a múltból már volt tapasztalatom a stop-motion technikával, így most nagyon fontos volt, hogy jó forgatási tervet készítsek, és azt be is tartsam. A legnagyobb akadályt a covid jelentette, amelynek két évig kellett ellenállnunk. De megcsináltuk.
A csapatot a producerekkel együtt állítottuk össze. Ez azért általában mindig attól függ, hogy ki érdeklődik a film iránt, és hajlandó-e néhány évig dolgozni rajta.
A stop-motion az animáció területén belül is nagyon különleges forma. Miért erre a technikára esett a választás a filmhez?
Imádom a bábokat és a bennük rejlő drámai töltetet.
A bábanimáció egy varázslatos alkímia, ahol a saját kezűleg készített dolgok az animátor varázslatos művészete által életre kelnek. A közönség szinte kézzelfogható élményt kap a filmtől. Személy szerint a stop-motiont nagyon inspiráló gyakorlatnak tartom.
Csehországban nagy hagyományai vannak a stop-motion animációnak és a bábjátéknak, elég Jiří Trnkára vagy Jan Švankmajerre gondolni. Mennyire képes vonzó maradni a nézőknek a stop-motion animáció a digitális animáció korában?
A bábjáték a cseh kultúránk egyik meghatározó része. Még az Unesco szellemi örökségeként is szerepel. Az idősebb generációk számára ez valami abszolút ismerős dolog, mondhatnám, hogy túlságosan is. Azt hiszem, csodálják ezt a mesterséget, de nem lepődnek meg olyan gyakran. Másrészt a gyerekek és a fiatal nézők számára, ahogy azt számos itthoni és külföldi vetítés után tapasztaltam, ez valami teljesen ismeretlen és nagyon inspiráló dolog. Néhány gyereket meglepett, hogy nem olyan 3D-s animációt néznek, ami csak olyan, mintha kézzel készült volna. Vicces volt, teljesen megváltozott az arcuk, amikor rájöttek, hogy otthon is tudnak ilyen animációt készíteni a mobiltelefonjuk és a saját kreativitásuk segítségével.
Szerintem nagyszerű, hogy a stop-motion alternatívát teremt a mainstream digitális animációval szemben.