Az elmúlt évek animációs karavánjai hatalmas sikereket értek el, több helyszínen indultak azóta szakkör formában animációs műhelyek, illetve több helyszínre látogattunk el nyári táborok megtartására is. A pedagógusokat egyre jobban bevonva, közösen alakult ki elképzelésünk arról, hogy az animáció megismerésén és élvezetén túllépve, hogyan tudjuk az iskolai oktatási anyagot mássá, színesebbé és inspiratívvá tenni az animáció segítségével a gyerekek és kamaszok számára.
Hosszas mérlegelés és a pedagógusokkal folytatott beszélgetésekre alapozva, első kísérleti animációs tanóráinkhoz a történelmet és a fizikát választottuk. 2022-ben bele is vágtunk egy animátorokból, művésztanárokból és waldorf pedagógusokból álló szakmai csapattal animációs tanóráink összeállításához. Elkezdtünk közösen gondolkoni és kísérletezni a művészeti forma kínálta pedagógiai lehetőségekkel.
Az animációs történelem óra keretein belül három nagy magyar történelmi eseményt dolgozunk fel felsőtagozatos diákokkal, egy élő történelem órából elindulva. Ezt követi a diákokkal közösen egy storyboard megalkotása, a hátterek és karakterek kreálása, majd a stop motion asztalokon filmek elkészítése a történelmi téma kapcsűn. A történelmi események élmény alapú átélése és a kreatív alkotással való összekapcsolása segíti a hosszútávú memóriába való beépülést, a tanulási tartalmak intenzív és alapos elmélyítését.A történelmi események hiteles bemutatásának kidolgozását Somorjai Miklós Márton történelem tanár, történész vállalta, aki Patrovits Tamás animációs filmrendezővel közösen készítette a program szakmai anyagát, amiből kiindulva az osztályok és gyerekcsoportok hiteles történelmi forrásból és értő szakmai vezetettséggel tudnak elindulni a közös, kreatív alkotás és tudás szerzés útján. Az animációs órák megtartásáért a szakmai Primanima csapatának tagjai felelnek, Somorjai-Pálvölgyi Nóra waldorf pedagógus és gyerekprogramjaink koordinátora, Miklós Ádám animációs oktató és Patrovits Tamás animációs fimrendező.
A fizika órák tananyagát az optikán keresztül közelítjük meg. A fiatalok először előadást hallanak a fotózás, filmezés, illetve az animációs filmek történetéről, melyet videós prezentáció kísér, példákat mutatva a történetek alátámasztására. Az elméleti tudást itt is a gyakorlati, élmény alapú kísérleti oktatás mélyíti el a tapasztalaton keresztül, hiszen az óra folyamán a diákok kipróbálhatják maguk is a 2 illetve 12 fázisos rajzi animációt, majd a trükk-asztalokon elkészített stop motion technikával alkotott animációs film készítését is. A gyerekek így saját szemmel tapasztalhatják meg, hogyan működnek az optikai eszközök, és hogyan működik maga a szem mint optikai eszköz. Az kreativitással összehangolt tanulás ezen a ponton kísérletezésre invitálja a gyerekeket, akiknek gyakorlati módon kell problémákat megoldaniuk technikai és fizikai kérdések kapcsán. Az animáció fizika órák ilyen módon a fizika tárgykörén túl bevonhatják az embertan, a technika, a média, a film- és a művészettörténet kérdéseit is az optikával kapcsolatban. A cél éppen az, hogy holisztikusan és bátran tudjunk megismerkedni az optika rendkívül összetett világával.
Az elkészült filmanyagokat vágással és utómunkálatokkal segítjük meg, melyeket utána az iskolában le tudnak vetíteni az osztályok, illetve közösségi oldalaikon, honlapjukon népszerűsíthetnek. Bízunk benne, hogy a diákok részvétele nem csak a történelmi események illetve a fizika törvényeinek megismerését és átélését segítik, de a médiatudatosság, értő médiahasználat és a számítógépes technikák által kínált lehetőségek közül egy pozitív példát is nyújtani tudunk.